Veel gestelde vragen van ouders

Veel gestelde vragen van ouders

Ja, al onze gastouders zijn gekwalificeerd en in het bezit van:
een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
diploma of certificaat MBO2 helpende zorg en welzijn of hoger
kinder-ehbo (diploma)

De woning is veilig bevonden. Al onze gastouders staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRKP). Vanaf begin 2013 worden alle gastouders ook door het Ministerie van Veiligheid en Justitie continu gescreend.

Vanaf 1 maart 2013 worden alle personen welke werkzaam zijn in de kinderopvang, zo ook gastouders, continu gescreend door justitie. Dat betekent dat als bij gastouders (of huisgenoten van gastouders) een delict wordt vastgesteld wat een risico vormt voor kinderen, er een signaal wordt gegeven aan de kinderopvangorganisatie (het gastouderbureau).

Een signaal kan onder andere betrekking hebben op geweld- en zedendelicten en/of wapen- en drugsdelicten. De betreffende gastouder en/of huisgenoot zal gevraagd worden om een nieuwe VOG te overleggen of de overeenkomst wordt met wederzijds goedvinden beëindigd.

Als er binnen de afgesproken periode geen nieuwe VOG overlegd wordt, zal dat een reden zijn om eenzijdig de bemiddelingsrelatie te beëindigen. Als de gastouder of huisgenoot namelijk geen VOG kan overleggen mag de gastouder immers niet meer werkzaam zijn in de kinderopvang.

Wanneer je akkoord gaat met de offerte, vernemen wij dit graag via de e-mail. Wij weten dan dat je de intentie hebt om met GOB Zoetermeer in zee te gaan en kunnen verder met de opdracht.

Het is heel vervelend als er een gastouder ziek wordt. Zowel voor de gastouder zelf als voor de kinderen en ouders die van de opvang gebruik maken. GOB Zoetermeer probeert indien gewenst direct noodopvang te regelen. Meestal lukt dit wel en kunt u (na telefonisch overleg) uw kind naar een alternatieve gastouder brengen. Vergeet niet de gastouder welke noodopvang biedt toe te voegen in ‘mijn toeslagen’ van de Belastingdienst!

Wanneer GOB Zoetermeer voor jou een gastouder heeft gevonden, dan volgen er één of meerdere kennismakingen met onze ingeschreven gastouders. Deze gesprekken worden telefonisch of per e-mail geëvalueerd en de vervolgstap wordt besproken. Bij een positieve evaluatie kan er direct een opvangovereenkomst gemaakt worden.

Er kan ook worden besloten om nog verder te zoeken.

U gaat op vakantie
Als u met uw kind op vakantie gaat en u voor die periode geen opvang nodig heeft, dan wordt de plek voor uw kind voor u vrijgehouden. Dat is ook de reden waarom er moet worden doorbetaald voor de in de overeenkomst afgesproken uren op het moment dat u op vakantie gaat.

De gastouder gaat op vakantie
Als de gastouder op vakantie gaat dan worden er uiteraard geen uren in rekening gebracht. Op het moment dat u gebruik maakt van noodopvang bij een andere gastouder dan worden die uren natuurlijk wel berekend.

Ja, zeker! Alle wijzigingen met betrekking tot de opvang van uw kind, moeten doorgegeven worden op ‘mijn toeslagen’ van de Belastingdienst. Ook als u tijdelijk een andere gastouder heeft i.v.m. ziekte of vakantie van uw vaste gastouder.

0 tot 4 jarigen

Om goede zorg te garanderen mag een gastouder in een groep van 0 tot 4 jarigen, maximaal 5 kinderen tegelijk opvangen. Eigen kinderen van de gastouder (tot 10 jaar) tellen ook mee. Van die 5 kinderen mogen er maximaal 4 kinderen van 0 en 1 jaar aanwezig zijn, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar.

0 tot 13 jarigen

In een groep van 0 tot 13 jarigen mag een gastouder maximaal 6 kinderen tegelijk opgevangen. Ook hier tellen de eigen kinderen van de gastouder (tot 10 jaar) mee. Van die 6 kinderen mogen er maximaal 4 kinderen van 0 en 1 jaar aanwezig zijn, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar.

Beschikbare ruimte en achterwacht

Ook kijken we naar de beschikbare ruimte en hoeveel kinderen een gastouder daar kan opvangen. Bij 4 of meer kinderen, moet er altijd een achterwacht beschikbaar zijn. Bij calamiteiten moet deze achterwacht binnen 15 minuten bij de gastouder aanwezig zijn. De achterwacht moet 18 jaar of ouder zijn, maar heeft geen diploma of VOG nodig. De gastouder moet kunnen aantonen wie deze achterwacht is, bijvoorbeeld een buurvrouw, vriendin, of ouder die in de buurt werkt.

  • GOB Zoetermeer is een relatief klein bureau.
  • Wij werken alleen in Zoetermeer en omstreken.
  • Wij kennen zowel de gastouders als vraagouders persoonlijk.
  • Er is doorgaans direct contact. Er wordt snel antwoord gegeven op vragen.
  • Wij zijn een erkend gastouderbureau met een uitstekende reputatie.
  • Wij werken nauw samen met de gemeente Zoetermeer.
  • De inspectierapporten van de GGD over ons bureau zijn uitstekend.
  • Wij zijn financieel gezond. Wij hebben geen duur personeel of een duur kantoorpand.
  • Wij hebben onze administratie goed op orde.
  • Wij zijn erg kritisch m.b.t. onze gastouders. Alleen de beste gastouders mogen zich aansluiten bij GOB Zoetermeer. Wij gaan geen samenwerking aan met gastouders als er bij ons twijfel is of de persoon wel geschikt is.

Theoretisch is het mogelijk om de opvang in uw eigen huis te krijgen. Echter, de gastouder valt in dat geval onder de regeling huispersoneel. Daarbij zijn andere regels van toepassing dan bij een gastouder welke opvang biedt vanaf het huis van de gastouder..

Het is niet mogelijk om via GOB Zoetermeer opvang in uw eigen huis te krijgen.

In tegenstelling tot een kinderdagverblijf is een gastouder hierin vaak heel flexibel. Het is maar net wat je hierover met elkaar afspreekt. Zo kan een kind bijvoorbeeld ‘s morgens bij de gastouder ontbijten of ’s avonds warm mee-eten in overleg. Zelfs overnachten kan tot de mogelijkheden behoren. Dit verschilt per gastouder.

De gastouder heeft dan inderdaad recht op doorbetaling. Ook de bureaukosten worden gewoon in rekening gebracht. In het contract wordt doorgaans afgesproken dat de ouders vier weken per jaar geen opvang afnemen en vakantie hebben, voor de gastouder is dit doorgaans vijf weken. Blijft je kindje thuis omdat het ziek is of omdat jij ziek bent of een extra vrije dag hebt genomen dan betaal je de gastouder door.

Alle kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP). Dit register is openbaar en te raadplegen op www.landelijkregisterkinderopvang.nl.

GOB Zoetermeer hanteert een opzegtermijn van een maand voor het gastouderbureau en de gastouders. Maar als de opzegduur indruist tegen het belang van het kind, zullen we alles in het werk stellen om eerder tot een oplossing te komen.

In de eerste maand van een nieuwe koppeling is er geen opzegtermijn. Mocht u er in de eerste maand achter komen dat er toch geen ‘klik’ is, kunt u per direct de opvang stoppen.

Als eerste moet u de klacht bespreken met de gastouder zelf. Dan heeft de gastouder de mogelijkheid om er iets aan te doen of om het probleem met u te bespreken. Mogelijk is de klacht gebaseerd op miscommunicatie.

Als u er niet uit komt met de gastouder of het is niet mogelijk dit met de gastouder te bespreken dan kunt u contact opnemen met GOB Zoetermeer.

U kunt uiteindelijk ook een officiële klacht indienen bij GOB Zoetermeer of bij een onafhankelijke instantie waar GOB Zoetermeer bij aangesloten is.

Bureaukosten zijn noodzakelijk in verband met de kosten die het gastouderbureau maakt voor de begeleiding van de opvang, ondersteuning van de gastouder in de vorm van cursussen en bijeenkomsten, het jaarlijks controleren van de woning, de jaarlijkse evaluatie van de opvang en de financiële en administratieve afhandeling.

Zodra de laatste maand van het afgelopen jaar in het systeem is afgehandeld worden de jaaropgaven klaargezet in ‘Mijn GOB’. Dit vindt plaats in de loop van januari van het nieuwe jaar.

  • De jaaropgave is beschikbaar in de loop van januari van het nieuwe jaar.
  • De jaaropgave kan gedownload worden in Mijn GOB.
  • De jaaropgave wordt in principe niet verstuurd per post.

Nee, u betaalt de kosten via GOB Zoetermeer aan de gastouder. GOB Zoetermeer vervult de wettelijk verplichte kassierfunctie voor de opvangkosten.

De gastouder vult online een urenlijst in. Deze lijst moet u als ouder accorderen. Zodra deze akkoord is bevonden wordt de factuur automatisch aangemaakt. Het bedrag wordt aan het einde van de maand via een automatische incasso afgeschreven bij de ouder. Enkele dagen later wordt de gastouder door GOB Zoetermeer uitbetaald.

De incasso vindt plaats rond de 28e van elke maand. De gastouder wordt rond de 2e van de volgende maand uitbetaald. De werkelijke datum kan iets afwijken door weekenden en feestdagen. U kunt de werkelijke incasso data terugvinden in onze nieuwsbrieven.

IBAN: NL51RABO0133833917
t.n.v. GOB Zoetermeer

Heb je nog vragen?

Heb je vragen? Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Je kunt ons natuurlijk ook bellen of een Whatsapp bericht sturen!

Of maak gebruik van het contactformulier.